Ruokapäiväkirja auttaa pysymään terveenä

Ruokapäiväkirja on oiva apu painonhallinnassa

Ruokapäiväkirja on konkreettinen todiste siitä, mitä syö. Siihen tulisikin kirjata jokainen suupala mitään muuttamatta tai kirjaamatta jättämättä. Ruokapäiväkirjan tarkoituksena on kertoa se, syökö henkilö oikein. Oikean lautasmallin mukaan puolet lautasesta tulisi olla vihanneksia tai kasviksia, yksi neljäsosa perunaa, riisiä tai pastaa ja jäljelle jäänyt neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa. Se voi olla myös soijaa, jos puhutaan kasvissyöjästä. Harmittavan monella lautasmalli ei kuitenkaan ole kunnossa. Ihmiset syövät mitä sattuu. Se onkin syynä monen liikalihavuuteen ja jaksamattomuuteen. Pelkästä grillimakkaran syönnistä ei saa kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, mutta valitettavasti suomalaiset sortuvat silti syömään huonosti. Kun ihminen lähtee laihduttamaan, on ruokapäiväkirja monesti korvaamaton apu. Sen avulla voi laskea syömänsä kalorit, joita voi sitten verrata kuluttamiinsa kaloreihin. Kulutuksen tulisi aina olla suurempi kuin kaloreiden saannin, jotta laihduttaminen onnistuu. Ruokapäiväkirja voi auttaa myös sairaudesta kärsivää. Sen avulla esimerkiksi diabeetikko muistaa syödä. Se voi samaan tapaan auttaa kiireistä ihmistä. Kun kaikki syömisensä kirjaa ylös, voi huomatakin, kuinka on jälleen unohtanut syödä päivän tärkeimmän aterian aamupalan. Ruokapäiväkirjan tarkoitus voi olla myös eräänlainen herättely siihen, että oma syöminen ei ole läheskään niin hyvää kuin sen kuuluisi olla. Kaikki energia lähtee kuitenkin ruoasta. Jos ei muista syödä hyvin, on aina vihainen ja väsynyt. Elimistö ei jaksa toimia ilman tarvitsemiaan vitamiineja, rasvahappoja, hivenaineita ja muita ravinnosta saatavia tärkeitä aineita. Jokaisen tulisikin aina silloin tällöin pysähtyä miettimään omaa syömistään ja jaksamistaan. Huomattavan monella niistä löytyy korjattavaa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä laittaa asioita kuntoon. Tärkeintä on vain ymmärtää muutoksen tarpeellisuus. Joskus se tulee hieman liian myöhään, kun uupumus on jo iskenyt. Silloinkin asiat saa korjattua melko nopeasti syömällä oikein. Pääsääntönä voidaan pitää, että mitä enemmän ja mitä tummempia vihreitä kasviksia lautasellasi on, sitä terveemmin syöt.